středa 24. září 2014

Jak se mi angličtina po 8 letech vypařuje z hlavy! - úvahy náctileté

Angličtina je nejproslulejším a nejpoužívanějším jazykem na světě. Pro některé i nejjednodušším, s čímž bych pro začátek naprosto souhlasila. Angličtina je lehce naučitelná a v porovnání s němčinou mi "šla do hlavy" mnohem rychleji a lépe. Na němčinu jsem si stěží zvykala, možná ale jen díky nechuti, kterou k ní chovám. Angličtina je jazykem pro mě velmi oblíbeným. Asi také proto, že se s ní setkávám téměř třikrát týdně ve škole po dobu 8 let. Takže k ní mám hlubší citový vztah.

Učitelé se nám na základní škole střídaly jako ponožky. Jednou to byla učitelka s anglickým diplomem, potom to byla i učitelka s anglickým potvrzením, resp. s důkazem, že podstoupila jakési rychlokurzy angličtiny, aby mohla vyučovat angličtinu na základní škole. A tyto učitelky jsou velkým kamenem úrazu.
A já jsem byla přesně tou žačkou, která byla vyučována bilionem typů učitelek, různě kvalifikovaných. Každá měla jiné zkušenosti. Některé se dokázaly s angličtinou domluvit jen na dovolené, jiné si v pořádku popovídaly s rodilým mluvčím. A takové učitelky jsem měla opravdu málokdy.

Vlastně ráda vzpomínám na pí učitelku, která nás učila poslední dva roky základky a díky které jsem poznala, že angličtina není jen o pravidlech, ale hlavně o slovní zásobě a správné a dobře známé komunikaci. A tak jsem s radostí konverzovala a začala chápat ten pravý nádech angličtiny, který se mi skvěle dostal pod kůži a já z angličtiny prospívala na výbornou.

Až přišel zlom jménem střední a pí učitelka, která možná má vysokou školu s vystudovanou angličtinou, ale jádrem problému je její způsob učení, který by podle mě nevyhovoval ani vám. Hodiny ala "Dělejme úkol po úkolu z knížky" jsou k ničemu. Že se naučíme pracovat s textem? A k čemu mi to bude v praxi? Chápu, že hodiny angličtiny nejsou k tomu, abychom je celé propovídali (od toho jsou konverzace v AJ), ale proč nepoužít i jiné materiály? Materiály, kde se naučíme používat spousty pravidel v jedné větě? Proč se zaměřovat pouze na jeden text a pracovat s ním celou hodinu?

A tímto způsobem se mi začíná angličtina z kůže opět dostávat ven a já jí pomalu ale jistě mávám na rozloučenou. Nepamatuji si žádná pravidla, protože ta, která jsem se v prváku na testy naučila již nepoužíváme a tím je člověk automaticky zapomene.

Vím, že bych si angličtinu měla procvičovat i dobrovolně sama doma. Ale opravdu nemám čas se ještě doučovat po nocích AJ. A tak se snažím jiným způsobem, koukám na anglické filmy a čtu anglické knihy. Také mám v plánu články napsané sem na blog stranou překládat, abych se naučila gramatiku a slovosled.

A pokud by se našlo zlatíčko, které angličtinu opravdu umí a má různé tajné triky s tím, jak si jí do hlavy co nejlépe drtit, prosím, ozvi se mi do komentářů! :-) Opravdu budu vděčná všem, kteří se budou snažit pomoci studentce v nesnázích. :-)))

Žádné komentáře:

Okomentovat